Ribe havn

Havnen i Ribe er beliggende langs åen med Skibbroen på den sydlige side og Hovedengen på den nordlige.
Ribe havn var fra vikingetiden op til omkring 1600 tallet den vigtigste havn på vestkysten for udskibning af bl. a. landbrugsvarer og import af varer som vin, silke, salt og krydderier.

Langs Skibbroen kan man se de smukke gamle huse, stormflodssøjlen samt den fladbundede evert Johanne Dan. På stormflodssøjlen er vandstanden fra de store stormfloder markeret - det er godt at vi har et stærkt dige nu.

Johanne Dan er ikke - som man skulle tro - et veteranskib, men derimod en kopi bygget engang i halvfjerdserne på det hedengangne Raun Bybergs Skibsbyggeri i Esbjerg. Skibet bruges som museum og er bestemt et besøg værd.

Ribe havn ligger op til hovedgaden, så der er rig mulighed for shopping og restaurantbesøg. Husk også at besøge domkirken, hvor man fra tårnet har et flot overblik over by, marsk og å.

Ribe Sejlklub råder over broer på begge sider af åen samt klubhus og bådplads længst ude på den sydlige side af åen. Klubhuset blev totalt renoveret og udvidet i 2005, og fremstår i dag som nyt.